Eating Salad

Spijsvertering

pansafterlunchenergiser-thee-herbal-krui

Als mens raken we steeds verder verwijderd van de natuur en met onze voeding is het niet anders. Ons lichaam krijgt nogal wat te verwerken! Dus als je spijsverteringsproblemen hebt, kan je best in de eerste plaats je voedingspatroon eens onder de loep nemen.
 

Over gezonde voeding is al veel gezegd en geschreven waardoor men op den duur niet meer weet welke richtlijnen je moet volgen. Onthoud dat een geschikt dieet iets heel persoonlijks is. Wat goed is voor mij is dat niet persé voor jou. 
Hier zetten we de meest voorkomende voedingsfouten eens op een rij :


te veel suiker

te veel cafeïne

te veel alcohol

te weinig vezels (mijd geraffineerde koolhydraten)

te weinig groenten en fruit

te weinig rauwkost

te veel omega 6 versus te weinig omega 3 

te veel rood vlees

te veel bereidde voedingsmiddelen (bewaarmiddelen, smaakversterkers,….)

te veel bereidde vleeswaren zoals charcuterie.


Voedingsintoleranties komen steeds vaker voor. Heb jij last van vermoeidheid, krampen, hoofdpijn, concentratieproblemen, opgeblazen gevoel,…..
 na het eten? Dan is dat misschien te wijten aan je voeding of één bepaald product waar je lichaam niet goed op reageert. Je kan het ontdekken door een voedingsdagboek bij te houden. Noteer wat je eet en hoe je je daarna voelt. Hoe meer je jezelf bewust maakt van het effect van voeding op je lichaam, hoe makkelijker het wordt om je dieet bij te  sturen. Misschien ontdek je ook voedingsmiddelen die je net een heel goed gevoel geven.



 

Gun je spijsverteringsorganen voldoende rust. Zorg ervoor dat je de laatste maaltijd niet te laat op de avond neemt. Een dagelijkse vastenperiode van 8 uren is een must. Daarvan is het Engelse woord ‘breakfast’ trouwens afgeleid. ‘Breek het vasten’. 

Naast de juiste voeding en voldoende rust zijn er nog veel factoren waar we rekening moeten mee houden :

Eet met aandacht voor je voeding en niet met aandacht voor een krant of smartphone. Als je lichaam weet dat er eten komt, dan beginnen de spijsverteringssappen zich af te scheiden. 


Als laatste puntje wil ik een gezond gebit nog even onder de aandacht brengen. Kauw voldoende lang je voedsel, zodat het goed verkleind is vooraleer je het doorslikt en zodat er voldoende speeksel door gemengd is. Het speeksel zorgt immers voor een eerste afbraakproces. Hoe meer de mond doet, hoe makkelijker het wordt voor de maag.
 en de rest van je spijsverteringssysteem. 

 

Oh ja!  Door de dag voldoende water drinken verdient ook nog een extra vermelding. Zo vermijd je dat de voedselbrij in de darm uitdroogt. 



 

En vergeet niet te bewegen! Dat is bevorderend voor de darmperistaltiek.
 

De (kruiden)tips die wij geven zijn steeds bedoeld voor gezonde mensen die geen medicatie gebruiken.

De informatie en de producten vervangen nooit het consult van een arts of therapeut. Wij adviseren u om in de eerste plaats een arts te raadplegen en steeds dit advies op te volgen. Informeer ook altijd uw arts indien u kruiden gebruikt. Pan’s kruidbar kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de aanschaf of het toepassen van kruiden.